Gezondheid

 

29c37edb306dce0c52395941cc0c89e5.jpg

 

Waarom vitamine D onmisbaar is

Vitamine D is een hormoon dat met behulp van zonlicht in de huid wordt gevormd uit cholesterol. De vitamine wordt opgeslagen in vetcellen. Van daaruit kan het zich via de bloedsomloop door het hele lichaam verspreiden. Voldoende vitamine D is onmisbaar voor een hele lijst van belangrijke lichaamsfuncties. Zo bevordert vitamine D de opname van calcium in de botten. Door een gebrek aan vitamine D wordt er te weinig calcium opgenomen waardoor steeds meer (vooral oudere) mensen osteoporose krijgen. Verder heeft voldoende vitamine D een positief effect op het immuunsysteem, hart- en bloedvaten en is goed ter voorkoming van botontkalking, astma, MS en type 2 diabetes. Ook (winter)depressie, slechte tanden, geheugenverlies en slechte haargroei kunnen met vitamine D bestreden worden.

Chronisch tekort aan vitamine D

We hebben hier in het Westen echter een chronisch tekort aan vitamine D. Zeker in de winter is de zonkracht op het noordelijk halfrond gewoon niet sterk genoeg om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Vandaar dat we in de winter massaal ten prooi vallen aan griepjes en verkoudheden. Lees in Vitamine D tegen winterongemakken hoe je dat kunt voorkomen. Wetenschappers weten al een hele tijd hoe belangrijk vitamine D is, maar het begint nu pas langzaam door te sijpelen tot de gezondheidsorganisaties.

Gelukkig komen er steeds meer artsen die het advies geven om vaker de zon op te zoeken. Dr. Cedric Garland, anti-kanker onderzoeker aan de universiteit van California, voorspelde in 2008 in de Washington Post dat een verhoogde dagelijkse inname vitamine D zal leiden tot een afname van nieuwe gevallen van diabetes met 80%, een afname van het aantal invasieve tumoren met 75% en een vergelijkbare afname bij darm- en borstkanker (Bron: Nieuw licht op vitamine D, Dr. G. Schuitemaker).

Zon belangrijkste bron vitamine D

Het grootste deel van onze vitamine D behoefte moeten we in Nederland uit de zon halen, ongeveer 85%. Een half uur in de zon op een zonnige junidag kan namelijk wel 20.000 IE opleveren (ter vergelijking: 100 gram zalm levert ongeveer 450 IE). Maar wat doen we; we smeren ons massaal in met zonnebrandcrème. En dat verhindert de synthese van vitamine D in onze huid. Zonnebrandcrèmes spelen daardoor een belangrijke rol in ons tekort aan vitamine D.

Meer zon minder kanker

De laatste jaren is er aanzwellend bewijs dat vitamine D ook een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van kanker. Onderzoek van het Amerikaanse National Cancer Institute wees uit dat mensen die in een gebied met veel zon wonen een lager risico hebben om te sterven aan o.a. borstkanker, eierstokkanker en prostaatkanker. Prostaatkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Veel zonnebaden zou het risico op prostaatkanker met 20% kunnen verminderen (Bron: Nieuw licht op vitamine D, Dr. G. Schuitemaker).

Hoe zit het dan met huidkanker?

De kans op huidkanker kan wel vergroot worden door overmatig zonnen, maar dat geldt vooral als je verbrandt. Uit onderzoeken blijkt dat juist mensen met buitenberoepen de kleinste kans op een melanoom (huidkanker) hebben. Er zijn dan ook artsen die de toename van huidkanker juist toeschrijven aan te weinig buiten zijn van de moderne mens. Daardoor krijgt de blanke winterhuid opeens een overdosis zon tijdens de 3 weken zonvakantie of tijdens de eerste mooie lentedagen. Verbranding vergroot het risico op de ontwikkeling van melanoom, de gevaarlijkste vorm van huidkanker. Regelmatige blootstelling aan de zon doet dat niet als er maar sprake is van geleidelijke verkleuring. Daarnaast is huidkanker de meest onschuldige vorm van kanker en kan in de meeste gevallen goed worden behandeld.

Niet meteen douchen na het zonnen

Uit recent onderzoek blijkt dat de vitamine D die in je huid gemaakt wordt wel 48 uur nodig heeft om volledig opgenomen te worden in je bloedbaan. Als je je voor die tijd flink goed met zeep doucht, was je het grootste deel van de vitamine D er af. Lekker alleen met water douchen dus, dat is sowieso beter voor je huid (Bron: Dr. Mercola).